Tjuvstartade december igår

Te dricker jag ju varje kväll, oavsett årstid. Men tillbehören ändras. Jag måste erkänna att jag dras med i julmyskänslorna något enormt i år. Jag vill inreda, pynta (på mitt eget vis, och betydligt mer "vintrigt" än juligt), tända ljus och baka. Se mörkret tätna utanför fönstret med adventsljusstaken i förgrunden. Julen är utan tvekan den bästa tradition vi har här i Sverige.

Något jag däremot vägrar är julklappar, vare sig det är till mig eller någon annan. Snål? Nej, anti. Jag tänker inte köpa juklappar för att jag känner att jag måste. Då köper jag hellre något jag verkligen vet att någon nära vill ha, någon helt annan gång på året. Överraskningsmomentet samt glädjen hos mottagaren blir av en helt annan kaliber då. I dagens läge börjar alla svettas över julklappsutbytet redan i september och sedan slutar det ändå med att de dagen innan julafton köper en prenumeration på Tara och en sjal åt sin morsa (och ännu mer totalt meningslösa och intetsägande presenter åt alla andra mer eller mindre bekanta). Konsumtionssamhället späds på till orimliga gränser, människor slösar sjukt mycket pengar och ingen är ändå lycklig över sina presenter. Låter ju alldeles förträffligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0